آموزش هوش تجاری - نرم افزار هوش تجاری - آماتک

گزارش گارتنر در مورد نرم افزار هوش تجاری – بخش ۳

دیدگاه ها درباره گزینه های استقرار هم در حال جابجایی است و روی بازار تاثیر دارد. در سه سال گذشته ۴۵ درصد از مشتریان پاسخ دهنده به نظرسنجی در این Magic Quadrant علاقه مندی خود به استقرار پلتفرمهای BI و تحلیلی به صورت ابری (Cloud) را بیان کرده اند. البته بیشترین میزان علاقه مندی از خطوط کسب وکارها نشات گرفته است. در نظرسنجی امسال استقرارهای فعال و برنامه ریزی شده cloud BI به بیش از ۵۱% رسیده است، عمده این تغییر از پاسخ دهندگان فعال در حوزه فناوری اطلاعات بدست آمده است. اکثر فروشندگان پلتفرمهای هوش تجاری و تحلیلی به چندین روش می توانند نیاز بازار را برآورده کنند: با طیفی از استقرار Cloud و انتخابهایی با مدل قیمت گذاری بر مبنای اشتراک، و درجه های متفاوتی از پشتیبانی برای بهره گیری از سرمایه گذاری روی استقرارهای غیر ابری که خریداران تا کنون انجام داده اند.

گزارش چارکهای جادویی (MQ) روی محصولاتی متمرکز است که معیارهای یک پلتفرم مدرن هوش تجاری و تحلیلی را داشته باشد، این معیارها عمده جریان های خرید را در بازار تشکیل می دهند. محصولاتی که این معیارهای مدرن را نداشته باشند (به دلیل نیازمندیهای پیش روی برای IT برای تعریف مدلهای داده یا به دلیل این که متمرکز بر گزارش گیری هستند) در گزارش Market Guide گارتنر برای پلتفرمهای سنتی گزارش گیری سازمانی قرار می گیرند. نوآوریها و نسل بعدی پلتفرمهای هوش تجاری و تحلیلی که هنوز معیارهای قرار گرفتن در MQ را ندارند در ضمیمه این MQ اشاره می شوند.

مرجع نظرسنجی مشتریان MQ ترکیبی از سنجه های موفقیت است که در گزارش اشاره شده است. شرکت کندگان در نظرسنجی به فروشندگان در هر متریک امتیاز می دهند.

پنج Use Case و ۱۵ قابلیت حیاتی یک پلتفرم هوش تجاری و تحلیلی

۱۵ قابلیت حیاتی یک محصول هوش تجاری و تحلیلی در قالب پنج use case به صورت زیر تعیین شده اند.

Agile Centralized BI
Provisioning Decentralized
Analytics Governed Data
Discovery OEM or Embedded
BI Extranet Deployment

✅زیرساخت

مدیریت، امنیت و معماری پلتفرم هوش تجاری: قابلیتهایی در جهت امنیت، مدیریت کاربران، نظارت بر دسترسی و کاربرد، بهینه سازی کارایی و اطمینان از دسترسی بالا و بازیابی سیستم در زمان فاجعه.
هوش تجاری ابری (Cloud BI): قابلیتهایی مانند PaaS (پلتفرم در قالب سرویس) و برنامه کاربردی تحلیلی در قالب سرویس برای ساخت، استقرار و مدیریت تحلیل داده ها و برنامه های تحلیلی در Cloud بر داده هایی که در Cloud یا در محل هستند.
قابلیت اتصال به منابع داده و مصرف آن: قابلیتهایی که به کاربران امکان اتصال به داده های ساخت یافته و غیر ساخت یافته از انواع مختلف پلتفرمهای ذخیره سازی چه در cloud و چه در محل را می دهد.

✅مدیریت داده ها

مدیریت فراداده (Metadata): ابزارهایی که به کاربران امکان بهره بردن از مدل و متادیتای رایج در لایه معنایی سیستم SOR (سیستم های رکورد) را می دهد. این قابلیتها باید یک شیوه قدرتمند و متمرکز برای مدیران فراهم کند تا قادر به جستجو، گرفتتن، ذخیره سازی و انتشار اشیا متادیتا مانند ابعاد، سلسله مراتب داده ها، measuresها، متریکهای عمکلرد وشاخصهای کلیدی عملکرد(KPI) و اشیای چیدمان گزارش و مواردی از این دست باشند.
وجود قابلیت ETL و ذخیره سازی در پلتفرم: قابلیتهایی از پلتفرم که امکان دسترسی، یکپارچه سازی، تبدیل و بارگذاری داده ها را در یک performance engine با توانایی ایندکس کردن داده ها و مدیریت بازگذاری داده ها و زمانبندی بروزرسانی را فراهم می کند.
آماده سازی داده ها به صورت سلف سرویس: قابلیتهای drag & dropp و از منابع داده متفاوت و ایجاد مدلهای تحلیلی مانند measures, sets, groups و hierarchies توسط کاربر. قابلیتهای پیشرفته تر در این زمینه عبارتند از کاوش خودکار معنایی مبتنی بر یادگیری ماشین، پیوندهای هوشمند (Intelligent joins)، پروفایلینگ هوشمند، hierarchy generation، data lineage و data blending روی منابع داده متنوع.

✅تحلیل و ایجاد محتوا

تحلیل پیشرفته جاسازی شده (Embedded Advanced Analytics): این قابلیت به کاربران امکان می دهد مدلهایی که خارج از پلتفرم ایجاد شده اند در پلتفرم استفاده کنند.
داشبوردهای تحلیل داده ها: توانایی ایجاد داشبوردهایی با درجه تعامل زیاد و محتوایی با قابلیت کاوش مصور و جاسازی پیشرفته تحلیلهای داده های جغرافیایی که قابل مصرف توسط دیگران است.
کاوش داده مصور و تعاملی: ایجاد امکان کاوش داده ها از طریق گزینه های متنوع مصورسازی که فراتر از موارد اصلی مانند نمودار دایره ای، میله ای، خطی باشد مانند heat map، tree map نقشه های جغرافیایی، نمودار پراکنش (scatter plot). این ابزارها، قدرت تحلیل و اداره کردن داده ها را به کاربر می دهند، زیرا تعامل مستقیم کاربر با نمایش تصویری از داده ها را فراهم می کنند.
کاوش مصور و هوشمند داده ها: این ویژگی یعنی یافتن، مصورسازی و بیان (گویندگی) یافته های مهم مانند همبستگی بین مقادیر، استثنائات، خوشه ها، پیوندها و پیش بینی در داده هایی که مربوط به کاربر است به صورت خودکار یا اتوماتیک انجام شود بدون این که کاربر نیازی به ساخت مدل یا نوشتن الگوریتمی برای این کارها داشته باشد. با این قابلیت در پلتفرمهای مدرن هوش تجاری و تحلیلی، کاربران داده ها را از طریق مصورسازی، گویندگی مبتنی بر تولید زبان طبیعی(NLG)، جستجو و فناوریهای پرس و جوی در زبان طبیعی (NLQ) کاوش می کنند.
Mobile Exploration & Authoring – (کاوش و تالیف سیار): این قابلیت به سازمانها امکان می دهد محتوا را روی وسایل موبایل یا سیار در در مد انتشار و تعاملی، توسعه و تحویل دهند، و از قابلیتهای ذاتی وسایل موبایل مانند صفحه لمسی، دوربین و مکان-آگاهی (location awareness) بهره ببرند.

✅اشتراک یافته ها

جاسازی محتوای تحلیلی: این ویژگی شامل قابلیتهایی مانند داشتن بسته های توسعه نرم افزازی همراه با API و پشتیبانی از استانداردهای باز برای ایجاد و تغییر محتوای تحلیلی، مصورسازی ها و برنامه های کاربردی، جاسازی آن آنها در یک فرآیند کاری، برنامه کاربردی یا پورتال است. این قابلیتها می تواند خارج از برنامه کاربردی قرار داشته باشد، یا از زیرساخت تحلیلی استفاده کند ولی در برنامه کاربردی به راحتی و به شکل یکدست (بدون این که کاربر متوجه تفاوت آن با بقیه قسمتها شود) باید در دسترس باشد بدون اجبار کاربر به جابجایی بین سیستمها داشته باشد. این قابلیتها برای یکپارچه سازی هوش تجاری و تحلیلی با معماری برنامه کاربردی به کاربر اختیار می دهد جاهایی از فرآیند کاری که محتوای تحلیلی باید جاسازی شود را انتخاب کند.
انتشار، اشتراک و همکاری در محتوای تحلیلی: قابلیتهایی که به کاربران امکان انتشار، استقرار و بهره بردای از محتوای تحلیلی را می دهد. این قابلیتها انواع خروجی و شیوه های توزیع متنوع، جستجوی محتوا، زمانبندی و تنظیم هشدار پشتیبانی می کنند. با وجود این قابلیت کاربران می توانند اطلاعات، تحلیل و محتوای تحلیلی و تصمیمات را با استفاده از انجمنهای گفتگو، چت و حاشیه نویسی به استراک گذاشته، مذاکره و دنبال کنند.

✅قابلیتهای سراسری پلتفرم

قابلیتهای پلتفرمی و گردشکار: این قابلیت درجه ای را در نظر می گیرد که قابلیتها در یک محصول منفرد یکدست یا در بین چندین محصول با یکپارچگی اندک پیشنهاد شده اند.
راحتی استفاده و جذابیت ظاهری: راحتی در استفاده برای مدیریت و استقرار پلتفرم، ایجاد محتوا، مصرف و تعامل با محتوا و جذابیت ظاهری پلتفرم.

 

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.